Vos breidt indrukwekkende erelijst uit met overwinning in Dwars door Vlaanderen

Marianne Vos heeft met Dwars door Vlaanderen een nog ontbrekende prijs aan haar palmares toegevoegd. De 36-jarige renster van Team Visma | Lease a Bike rekende na een chaotische wedstrijd af met haar medevluchtster Shirin van Anrooij en boekte haar 250e overwinning op de weg.

De twaalfde editie van Dwars door Vlaanderen was bijna halverwege toen de koers door een ongeluk op het parcours werd geneutraliseerd. Na een onderbreking van een klein half uur werd de wedstrijd hervat en toonde Fem van Empel zich aanvalslustig. De jongeling, die voor het eerst sinds 22 september aan de start stond van een wegwedstrijd, versnelde op de Ladeuze en zorgde voor een afsplitsing in het peloton.

Nadat alles weer bij elkaar kwam, scheidden zes rensters zich af op de kasseien van Doorn. Vos was één van hen en reageerde even later alert toen Van Anrooij demarreerde. De twee werkten goed samen en zagen de achtervolgers nauwelijks dichterbij komen. In de sprint maakte Vos het karwei vakkundig af.

"Het is altijd mooi om een wedstrijd voor het eerst te winnen", aldus Vos, die vorige maand Omloop het Nieuwsblad nog op haar naam schreef. "Aan het begin van het voorjaar had ik niet durven dromen dat ik mijn seizoen zo zou beginnen. Dat ik nu al twee overwinningen heb geboekt, is zeker heel bijzonder."

"Het is een aantal waar je aan het begin van je carrière niet over na durft te denken"

Marianne Vos over haar 250e overwinning

Volgens Vos was het een wedstrijd waarin 'van alles' gebeurde, maar waarin ze zich niet van de wijs liet brengen. "Natuurlijk is het even schakelen als de wedstrijd wordt geneutraliseerd, maar als renster onderga je dat en wacht je af welke beslissingen er worden genomen. Na de herstart volgde er meteen actie en ontstond er al gauw een nieuwe kopgroep."

Vanuit die kopgroep sprongen Van Anrooij en Vos weg bij de andere vluchtsters. Een keuze die Vos op gevoel maakte. "Shirin is een ontzettend sterke renster en als die gas geeft, moet je niet te lang twijfelen. In de sprint probeerde ik haar op te vangen en dan is het sprinten met alles wat je nog hebt. Gelukkig pakte het goed uit", aldus Vos.

Met de zege in Dwars door Vlaanderen voegde Vos niet alleen een ontbrekende prijs aan haar erelijst toe, maar boekte ze ook haar 250e overwinning op de weg. "Het is een aantal waar je aan het begin van je carrière niet over na durft te denken. Over de jaren heen kun je veel herinneringen ophalen van verschillende hoogte- en dieptepunten en dan is dit zeker een heel mooi hoogtepunt."